Kristerssons förflutna gör att han inte kan bli Statsminister, tänk på det!

Ulf Kristersson – Inte min statsminister! | Börje Peratt - Debatt
2021-06-28
Thommy T.
Hej, Talmannen. Vad DU än gör så gör inte bort dig.
Ulf Kristersson har gjort politisk karriär genom att köra över och sko sig på sjuka, hemlösa, bidragstagare och till och med oskyldiga utsatta barn. Ulf Kristersson kommer aldrig vara min statsminister.

Ulf Kristersson har i någon slags yra fått för sig att han ska bli Sveriges nya statsminister. Han ska leda landet mot bättre tider efter det ”förfall” som den rödgröna regeringen skapat. Att borgarna körde landet och välfärden i botten under åtta år och att S+Mp+V nu kämpat febrilt för att rädda skutan är inget han talar om. Här är några andra saker han inte talar om:

1. Under sin tid som socialborgarråd i Stockholm sålde Kristersson ut förskolor och assistansbolag till ett värde av 81 miljoner kronor – för 3,4 miljoner kronor. På bara tre år gjordes vinster på 65 miljoner i dessa verksamheter. Till exempel såldes Kulturkrabatens förskolor i Årsta för 635.000 kronor och redan året efter hade den nya förskolechefen tagit ut 9 miljoner i vinst och köpt en gård för bolagets pengar för 2 miljoner. Vantörs Hemtjänst såldes för 69.500 kronor och redan efter nio månader gjorde man vinst på 5,4 miljoner. Utförsäljningarna har i flera instanser, bland annat av regeringens egna utredare, dömts ut som olagliga men Kristersson och Moderaterna har avfärdat och stridit för att allt har gått rätt till.

2. Som socialborgarråd så bodde Kristersson i en fin lägenhet i central Stockholm. Enda problemet är att lägenheten tillhörde föreningen Ersta Diakonisällskap och var avsedd för svårt sjuka och hemlösa. Stockholm stad köpte tjänster av föreningen för flera miljoner och en förundersökning om mutbrott inleddes men lades snabbt ner.

3. 2005 uppdagades en stor barnhandelshärva där barn i Kina kidnappades och såldes för adoption till USA och Europa. Kristersson var vid tiden ordförande för Adoptionscentrum och valde att mörka skandalen, trots att flera av de adoptioner som gått genom Adoptionscentrum skett genom aktuella skandalbarnhem i Kina.

4. Under sin tid som socialförsäkringsminister bosatte sig Kristersson med sin fru i en attraktiv lägenhet i Stockholm. Lägenheten införskaffades utanför bostadskön, genom kontakter med bostadskapitalisten Stefan Ränk, VD för bolaget Einar Mattsson. Kristersson hade lämpligt nog tidigare sålt ut 1200 allmännyttiga lägenheter till bolaget för 6.600 kronor kvadratmetern. Kristersson fick dock bo kvar trots att han och hustrun bodde på andra adresser – ett regelbrott som hyresgäster i vanliga fall blir vräkta för.

5. Under större delen av 2001 anlitade Kristersson svart städhjälp och betalade en lön på 70-80 kronor i timmen.

6. Under 2015-2016 åkte Kristersson 668 taxiresor för skattebetalarnas pengar. Notan blev 113.000 kronor. Detta trots att alla riksdagsledamöter tilldelas ett gratis SL-kort och ska enligt lag åka kollektivt. När TV4 konfronterade Kristersson sa han att det var jobbigt att åka kollektivt eftersom han ofta har bagage med sig.

7. Under 2007, när Kristersson var socialborgarråd så åkte han och hans fru till Kina var trejde månad för 128.000 kronor. Självklart skattefinansierat. Kristersson påpekade att han var där för att föra samtal om mänskliga rättigheter och demokrati medan kritiker menar att i själva verket följde han med sin fru som för Swedish China Tradecouncils räkning sålde marknadsinformation.

8. När Kristersson valdes in i riksdagen i början av 90-talet sa han att hans mål var att ”bekämpa och avveckla välfärdsstaten.” I boken ”Non-working generation” 1994 jämför han det svenska välfärdssamhället och fackets inflytande med apartheidsystemet i Sydafrika.

9. 2013, under sin tid som socialförsäkringsminister, sa Kristersson att den som är anställd ska själv ansvara för att vara i form och kunna jobba längre. 2001 så uttalade han sig om att psykiskt sjuka borde gå till jobbet istället för att ligga sysslolösa hemma. I boken ”non-working generation” skriver han även att 40-talister är lata och skor sig själva och lämnar notan till de som kommer efter.

10. När den borgerliga regeringen föreslog att pensionsåldern skulle höjas så motiverade Kristersson detta med att ”man har ett ansvar att hålla sig i fysisk trim. I vissa jobb ingår det som en del av jobbet att hålla sig i trim. Andra tvingas fysiskt tänka på det, hur ska jag hålla mig i fysisk form?”

(11. Han togs med ett illegalt vapen! Förut fanns det på webben men NU borta!)

Ulf Kristersson har gjort politisk karriär genom att köra över och sko sig på sjuka, hemlösa, bidragstagare och till och med oskyldiga utsatta barn. Ulf Kristersson kommer aldrig vara min statsminister.

——Källor——
Utförsäljningarna:
https://aip.nu/2017/09/17/kristerssons-olagliga-affarer/
https://www.dn.se/ekonomi/utforsaljningar-med-miljonrabatt/

Lägenheten tänkt för sjuka och hemlösa/mutbrottskandal:
https://www.svd.se/m-topp-fick-bostad-av-ersta
https://youtu.be/4EQ0EVlH1u4
https://www.svd.se/lagenhetsaffar-blir-aklagarsak

Adoptionsskandalen:
https://www.aftonbladet.se/…/kristersson-svek-de-stulna-bar…
https://www.aftonbladet.se/…/kristersson-tystade-larm-om-st…

Lägenheten via riskkapitalbolag:
https://www.aftonbladet.se/nyhet…/a/rLz7n3/brot-mot-reglerna
https://www.svt.se/…/nya-ministern-fick-hyresratt-genom-kon…

Svart städhjälp:
https://www.svd.se/kristersson-kopte-svart-stadhjalp

Taxiresor:
https://www.svd.se/manga-taxiresor-for-kristersson
https://www.expressen.se/…/ulf-kristerssons-saftiga-taxino…/

Kinaresor:
https://www.svt.se/ny…/lokalt/stockholm/kritik-mot-kinaresor
http://www.dagensarena.se/redaktio…/best-of-ulf-kristersson/

Citat om sjuka och arbetstagare:
http://www.dagensarena.se/redaktio…/best-of-ulf-kristersson/
https://www.aftonbladet.se/…/psykiskt-sjuka-kan-tvingas-til…
https://www.aftonbladet.se/…/psykiskt-sjuka-ska-spotta-i-na…
https://www.dn.se/…/psykiskt-sjuka-kan-ordineras-att-ga-ti…/

Läckta uppgifter om förmodat valfusk

BY BAKOMNYHETERNA on  29 OKTOBER, 2018 • ( 3 )

Detta brev kom till mig i går kväll 2018-10-29 av en ”känd” person. I detta skede vill personen dock förbli anonym. Lägger även ut originallänkar då det visat sig att de förkortade inte alltid fungerar. Sprid detta i dina medier också!

2018-10-10

Ur ett brev från  en svensk  medborgare till professor i statsvetenskap Sören Holmberg.

Fem dagar före valet presenterades opinionsmätningen från  IPSOS som avvek från  de övriga, med bl.a. ett väljarstöd för  Sverigedemokraterna som enligt dem själv i media var långt över vad slumpen skulle ge https://tinyurl.com/fuskarde.

(Fungerar inte länken finns artikeln här: https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valmatningarna-darfor-skiljer-de-sig-sa-mycket-at/, YH anm.)

Detta resultat var också precis det som skulle behövas för att behålla Miljöpartiet i Riksdagen  som enligt övriga väljarundersökningar bara fick 3 %, och sammantaget  exakt det resultat som skulle få bort Allianspartiernas majoritet över de rödgröna  som de enligt de andra undersökningarna hade fått, och exakt det resultat som skulle möjliggöra  för en S+Mp+C-regering i majoritet över övriga Allianspartier, också det omöjligt med övriga väljarundersökningarnas resultat. https://tinyurl.com/valbarometer

(Här ligger originalet: https://www.metro.se/artikel/yougov-sista-m%C3%A4tningen-inf%C3%B6r-valet-s%C3%A5-ligger-partierna-till, YH anm.)

Enligt mina efterforskningar är IPSOS ett stort internationellt företag (2,6 miljarder dollar i omsättning  2017) och del av samma finansiella maktelit  som bjöd in Stefan Löfvén och Annie  Lööf,  som de enda partiledarna  från  Sverige,  till deras Bilderbergerkonferens i USA åren 2013 resp. 2017. Den finansiella  eliten, med en kärna på ca 8 rika familjer, utövar  global kontroll  av alla samhällssektorer  genom olika stiftelser såsom AMA  (American  Medical Association),  Foreign  Commission och IBS (International Bank  of Settlement)  för att nämna  ett fåtal. IPSOS är ansvarigt  för stiftelsen Foundation for Political Innovation och dess chefer är medlemmar  i Bilderbergergruppen. 1)

Under 2018 har media flera gånger  kablat ut att underrättelsetjänsten misstänker  att främmande makt kan komma  att påverka  det svenska  valresultatet. Är det månne just det som skedde genom ett gigantiskt valfusk där förövaren  var den internationella finansiella makteliten?  Ett sådant valfusk kan ha ägt rum genom följande  scenario, och detta är i sig menar jag skäl nog för att ordentligt och transparent utreda eventuellt valfusk,  så att alla sådana misstankar kan avfärdas.

  1. Först flirten till Stefan Löfvén och Annie Lööf som i sig fick dem att stifta närmare bekantskap med varandra genom att resa tillsammans till USA?
    https://tinyurl.com/statsminister(Här ligger originalet: https://www.vn.se/article/ser-loof-som-en-potentiell-maktspelare/ YH anm)
  2. Sedan fem dagar före valet presentationen av en förvanskad opinionsmätning för att därmed få svenska folkets acceptans för ett nytt politiskt landskap som senare bekräftades i ett falskt valresultat.
  3.  Sedan två dagar före valet låta stöld av datorer från en av Länsstyrelserna för att få tillgång till valdatasystemet, kanske rentav den dator på vars hårddisk administratörsinloggningsuppgifterna fanns lagrade, om det nu är så att programmet kräver detta för total inrapporteringsbehörighet av röstsiffror. Varför stjäls datorer och telefoner från just Länsstyrelsen och varför just då av alla dagar på året som det skulle vara som lämpligast för ett planerat valfusk? https://tinyurl.com/inbrottinnanvalet(Här ligger originalet: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7039998, YH anm)
  4. Under de två dygnen fram till valdagen förbereder sig det valfuskande teamet med att fabricera preliminära, falska röstsammanräkningar från valdistrikten, eventuellt också för kommunal- och landstingsvalen.
  5. På valnatten från kl 20.30 och ca 3 timmar framåt, stänger valfuskarna av val.se för visning. Hela websiten är dock hela tiden fullt åtkomlig och funktionell i inloggat läge för de rapporterande valförrättarna runt om i landet liksom för det valfuskande teamet som allteftersom röstsammanräkningarna kommer in förvanskar dem i enlighet med utstakad plan. Kanske man också iscensätter en riggad hackerattack mot val.se genom ett program som skickar ut hundratusentals sökningar till sidan från olika ip-adresser för att på så sätt skapa ett skenbart skäl för sidans nedstängning. När sidan visas igen någon gång mellan kl 23 och 24 så är valresultatet påtagligt förändrat från före kraschen som visas i denna skärmdump https://tinyurl.com/innankraschen(Här ligger originalet: https://imgur.com/jOqm3zz YH anm)
  6. och mycket likt det som den avvikande opinionsmätningen presenterade. http://tinyurl.com/hemsidekrasch (Här ligger originalet: https://nyheter24.se/maktkamp24/914154-valmyndighetens-sajt-ligger-nere-oklart-vad-som-hant YH anm)

På grund av allvaret i denna teoretiska möjlighet av valfusk är begången så måste detta noga och transparent undersökas till dess motsatsen är bevisad, eller hur? Eftersom det är makteliten själv som i så fall ligger bakom fusket så är det oerhört viktigt med en så transparent och oberoende undersökning som det någonsin är möjligt att uppbåda.

Jag föreslår således att riksdagen genom en tillfällig lag tillsätter en undersökningskommission av en jurist med gott anseende och brottsfri historia, en IT-specialist kunnig på hacking, ett par statsvetare och ett par representanter för den drabbade parten, dvs. Sverigedemokraterna. Sistnämndas deltagande är viktigt eftersom de mer än någon annan part har ett naturligt intresse av att hela sanningen kommer fram. Undersökningskommissionens samtliga medlemmar skall ha åklagares befogenheter, dvs bl a ha rätt att undersöka sekretessbelagd information.

I kommissionens uppdrag skall ingå att beslagta arbetsmaterial som använts i opinionsmätningen inklusive obegränsad tillgång till alla dokument, e-post och telefonmeddelanden inom IPSOS utan tidsbegränsning bakåt och att kontakta och tillfråga samtliga personer som ingick i opinionsundersökningen under svarsplikt vad de svarande i undersökningen, och jämföra resultatet med IPSOS officiella resultat. Vidare skall de ta del av polisutredningen kring inbrottet i Blekinge Länsstyrelses lokaler och sätta sig in i valdatasystemets inloggnings- och redigeringsrutiner, ta del av samtliga 21 Länsstyrelsers underlag vid deras slutliga röstsammanräkning och jämföra detta med det officiella röstresultatet från respektive Länsstyrelse.

Undersökningskommissionens resultat skall offentliggöras i alla delar, dvs även sådant som normal sekretessbeläggs, pga den oerhörda vikten av att kommissionens arbete och resultat skall få allmänhetens fulla förtroende.

  1. Se rubrik ”3-3 IPSOS” i följande originaldokument på franska:
    https://tinyurl.com/IPSOS1234(Här ligger originalet: http://www.gauchemip.org/spip.php?article17794

eller översatt till svenska med Google Translate: https://tinyurl.com/IPSOS123

(Här ligger originalet: https://translate.google.se/translate?sl=fr&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.gauchemip.org%2Fspip.php%3Farticle17794&edit-text

Delar du min oro Sören för att ett sofistikerat valfusk är begånget? Om inte, varför inte? Om du delar min oro, vad tror du i så fall Sören om att gå samman med övriga statsvetare i ett gemensamt upprop i någon av de större svenska dagstidningarna för att få till stånd en sådan här eller liknande undersökningskommission, med artikeln skriven i samma anda som detta brev till dig?

Med vänlig hälsning

TEXT ÅKE SÖRBOM

Talmannen Andreas Norlén i härva med mediestöd

När Andreas Norlén är klar med sin politiska gärning har hans släkt lyft över 100 miljoner från staten

Andreas Norlén (M) och hans mamma har fått över 60 miljoner i presstöd under hans tid i riksdagen. Nu får han dessutom 2,1 miljoner i lön om året.

I december 2020 framkom det att Länstidningen Östergötland (LÖ) fick redaktionsstöd av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). Utdelningen var något blygsam och omfattade bara 605 254 kronor. För att få del av stödet har LÖ uppgett att de hade redaktionella kostnader på 1 867 947 kronor för helåret 2019 där kostnaderna för hela utgivningen låg på 5 832 695 kronor. Handläggare i detta fall var en inhyrd konsult vid namn Hilda Wall Gullstrand från bemanningsföretaget Randstad. Vad hon säkert inte var medveten om i sin handläggning var att pengarna inte bara hamnade hos en tidning i Östergötland utan gick vidare till mamman för Sveriges Rikes talman i riksdagen.

Detta är historien om Andreas Norlén och hans mamma. Detta är journalistik som systemmedia aldrig kommer att skriva om. Långt över 60 miljoner kronor i presstöd har de fått sen han kom in i riksdagen. Sånt skvallrar man nämligen inte om.

Vaggades in i bidragsbranschen för dagstidningar

Andreas Norlén är det enda barnet från Gunilla och Urban Norlén och växte upp i Ödeshög. Hans mor verkar ha varit den drivande företagaren i den lilla familjen och startade flertalet tidningsverksamheter som i dag drivs från Motala. Andreas blev snabbt intresserad av familjens verksamhet när han växte upp och startade redan 1993 sitt eget lilla företag, Andreas Norlén AB.

Från denna tid höll familjen mest på med gratistidningar, något som de fortsatte med fram till 2007 när verksamheten såldes. I samband med detta gick de över till den mer lukrativa tidningsbranschen som lever på presstöd från staten. Detta sker alltså nästan samtidigt som Andreas kommer i riksdagen.

I slutet av 2005 köpte familjen via bolaget Kurirengruppen i Sverige AB tidningen LÖ och fortsatte senare under 2010 med förvärvet av Länstidningen Värmlandsbygden (LV), men något ägarintresse från Andreas sida har aldrig funnits registrerat med riksdagen.

I riksdagens deklaration ”Ledamöternas åtaganden och eknomiska intressen listar Andreas inga ägarintressen alls. Han medger dock att han sitter i styrelsen för att alla bolag som inbringar enorma mängder statsbidrag varje år. Källa riksdagen. Skärmdump Nya Riks.

Samtidigt som Kurirengruppen i Sverige AB förvärvade LÖ från Centerpartiet 2005 och började leva på bidrag istället för annonsörer jobbade Andreas heltid för gruppen. Han var ansvarig utgivare och genomförde det redaktionella arbetet med runt tio anställda.

Riksdagsinträdet ställer till problem för Norlén

I oktober 2006 påbörjade dock Andreas sitt arbete i riksdagen och kunde därför inte längre vara fullt delaktigt i familjens företag.

Hela detta framstår säkert som helt normalt men det finns ett litet problem i denna solskenshistoria. Andreas Norlén AB är nämligen samma företag som Kurirengruppen i Sverige AB och Andreas är troligtvis den som är verklig huvudman för allt. Företaget Andreas Norlén AB bytte helt enkelt namn år 2000 och tog samtidigt över alla familjens verksamheter som moderbolag. I denna veva eller i samband med inträdet i riksdagen förefaller det som att hans mamma Gunilla går in som operativ chefsbulvan för sonen. För den som inte känner till hela historia framstår det kanske i dag som att Gunilla äger Kurirengruppen i Sverige AB när hon kanske i själva verket bara är bulvan för sitt enda barn, Andreas. Detta samtidigt som han sitter i riksdagen där en grupp av runt tio kollegor indirekt ger honom mångmiljonbelopp i form av presstöd varje år.

Detta är de olika namnbytena på Andreas företag enligt Bolagsverket:

Enorma statsbidrag som aldrig officiellt deklarerats

Att Andreas är moderat och LÖ officiellt är centerpartiskt förbättrar givetvis bidragssituationen då partierna tillsammans har 30-40 procent av mediestödsnämnden under sin kontroll. Ingen kommer givetvis våga underkänna en tidning som ägs av en moderat i riksdagen, speciellt inte när den ges ut under Centerpartiets flagg.

Samtidigt sitter Andreas i Konstitutionsutskottet 2010-2018, som bland annat handlägger press- och mediestödfrågor. Det kan knappast bli bättre.

LV avyttras från Kurirengrupp i Sverige AB 2018 då hans mor Gunilla nått 74 års ålder och med rätt kan inte tvingas driva två tidningar heltid längre för sin son.

Men under tiden som Andreas sitter i riksdagen delar hans partivänner ut över 60 miljoner kronor till hans ”mamma”.

Parallellt med detta ifrågasätts inte verksamheterna alls av MPRT, detta kanske på grund av att Andreas är uppförd i bolagsordningen som styrelsesuppleant.

Samtidigt som bidragen flödar gör han inlägg på Twitter där han aldrig är sen med att beklaga sig över bidragslandet Sverige och gnälla på både Sverigedemokraternas och Socialdemokraternas inställning till det samma.

Andreas Norlén beklagar sig på Twitter över alla bidrag som Sverige har. Samtidigt är han noga med att inte avslöja att han själv lever på dem. Skärmdump Nya Riks.

Vad han inte gör är dock mer talade. Han har givetvis aldrig tweetat eller beklagat sig över vare sig presstöd eller mediestöd. Detta eftersom han själv är en av de största bidragsparasiterna i landet.

Berikar sig med bidragspengar som skall användas för tidningarna

Ett presstöd är något som tillkommer utöver en tidnings normala verksamhet. Varje år måste de som får stödet noga deklarera hur det har använts. Om LÖ inte hade fått något stöd hade de givetvis gjort stora försluter. Nu gör LÖ istället stora vinster varje år. Under 2013 gör de en utdelning till moderbolaget på 1,05 miljoner vilket motsvarar 36 procent av stödet de fick. Under 2014 skickar tidningen 953 000 kronor till moderbolaget och året efter 700 000 kronor. Nästan 30 procent av presstödet som kommer in till tidningen skickas alltså vidare till ett annat företag.

I LÖ:s redovisning ser det ut som att tidningen precis går runt och de nolldeklarerar varje år. I själv verket gör de stora vinster som skickas vidare som bokslutsdispositioner inom koncernen. Totalt skickas 3,3 miljoner mellan 2013-2018 samtidigt som företaget söker driftstöd från staten.

Förfarandet har kritiserats skarpt av bland annat Stefan Melesko och Axel Andén på Dagens Media och Leif Holmquist på Resume som kallade hela systemet för en privat guldgruva.

Om tidningen nu har fått statligt stöd som de inte använt är de givetvis skyldiga att rapportera detta till MPRT och betala tillbaka pengarna. Istället har Andreas och hans mamma valt att kringgå alla reglerna på ett finurligt sätt.

I den senaste årsredovisningen tog de en utdelning på 400 000 kronor till sig själva men sitter fortfarande på över 2 miljoner i bidragsregn i moderbolaget som väntar på dem.

I paragraf 4 i presstödsförordningen står det tydligt att ”driftsstöd får endast användas för att täcka kostnader som är knutna till utgivningen av den dagstidning som stödet har beviljats för.” I detta fall är det helt uppenbart att pengarna hamnat någon helt annan stans, nämligen i familjens egna fickor.

I sina rapporter uppger de också att pengarna använts för ”avskrivningar”. Vad har detta med utgivningen kan man fråga? Det är ju ingen kostnad utan en avskrivning av egendom som inte nödvändigtvis går ner i värde.

Bolaget som driver LÖ sitter samtidigt självt med 1,34 miljoner i ackumulerade vinster i sin kassa.

Tidningen borde aldrig ha fått presstöd

Även om reglerna för presstöd inte är 100 procent klara är  en typ av tidning som ligger i gränslandet för att få presstöd. Enligt förordningen skall man vara en ”allmän nyhetstidning eller publikation av dagspresskaraktär med reguljär nyhetsförmedling eller allmänpolitisk opinionsbildning”.

Tidningen framstår dock mer som en lokalblaska som försöker sälja reklamutrymme till lokala företag. Reklamen som de ofta producerar för småföretagare hemmavid försöker de framställa som professionella journalistiska reportage.


Tänk på det Sverigedemokrater när ni ber om nåd och adresserar talmannen inför era tal i riksdagen. Det är ingen mer än en trolig bedragare vars släkt lever på bidrag. Han är inte alls den städade person han vill få sig själv av framstå som – han lever i bidragsbrottets gråa gränsland.


Tidningen fuskar troligtvis med upplagan.

Vad som är känt från tidigare fall, gällande bland annat Tempus, är det mycket lätt för en tidning att fuska med sin upplaga. Presstödet är uppdelat i trappsteg, från 1 500, 2 000 och uppåt i jämna tusental. Den som hamnar precis över en upplagegräns får då ungefär 600 000 kronor extra på helåret. Detta fusk hade staten delvis kunnat åtgärda redan för 40 år sen genom att göra bidragskurvan linjär istället för trappstegsformad. För helåret 2018 hamnade LÖ precis över bidragsgränsen 3 000 och fick därmed 700 000 kronor extra av staten. Detta är en bedrift som företaget har upprepat hela tio år i rad.

Vad som inte framgår av denna tabell är dock att de under 2019 klarade gränsen med bara fyra sålda nummer och att denna bravad möjliggjordes av att LÖ sålde hela 66 ”lösnummer” varje vecka. Detta är något som är anmärkningsvärt då dessa transaktioner är kontantbaserade är och helt omöjliga att spåra till slutkund.

Att nämnas i sammanhanget skall också att året innan de sålde LV hade de en upplaga på exakt 2 000. Allt detta gemensamt är givetvis en statistisk omöjlighet.

Felmarginalen var exakt noll när Andreas Norlén AB avyttrade företaget som ger ut Länstidningen Värmlandsbygden. Skärmdump Nya Riks.

 

För att hjälpa upp de dalande upplagorna har de givetvis också prisdumpat sin tidning till mycket låga nivåer. Under största delen av 2000 skall de bara ha tagit 425 kronor för ett helår, men skall nu ha höjt priset till 475.

Redaktionsstödet är ett solklart brott mot regelverket

För att få ta del av det nya mediestödet där redaktionsstödet ingår ställs många specifika krav av MPRT. Ett exempel i sammanhanget är Nyheter24 som inte kunde få mediestöd eftersom de tydligen inte har en tillräckligt hög andel nyheter. LÖ har dock nästan inga nyheter alls. Detta kan vilken person som helst se på deras hemsida. Frågan blir då vem som ligger närmast en allmän nyhetstidning om man studerar dessa två alternativ? Nyheter24 utan några som helst tvivel. Det borde därmed vara helt omöjligt för LÖ att få mediestöd. Trots detta gav MPRT Andreas mamma över 600 000 kronor utan att tveka.

Trots att LÖ är en lokal skvallertidning med stora drag av ett sömnpiller har de anmält till MPRT att de är en ”allmän nyhetstidning” vars ”primära uppgift är att bedriva nyhetsbevakning”. Detta stämmer helt enkelt inte.

Enligt mediestödsförordningen skall man vidare ha ett ”ha behov av ekonomiskt stöd”. Hur man kan ha det samtidigt som man får presstöd och runt 30 procent av pengarna skickas vidare till moderbolaget ”Andreas Norlén AB” är oklart.

Detta har alltså hänt samtidigt som MPRT hittade på vidlyftiga och uppseendeväckande förklaringar till varför tidningar som Nya Dagbladet och NewsVoice inte skall vara berättigade till mediestöd.

Andreas har i dag en lön på 2,1 miljoner kronor om året, precis samma som statsministern, för sitt jobb som riksdagens talman. Hans fattiga mamma får samtidigt nöja sig med 200 000 kronor om året, eller 16 700 i månaden plus en blygsam utdelning.

Även om ni som läser inte tror på att Andreas och hans mamma är kriminella bidragsparasiter så är en sak 100 procent säker. Det som påstås i denna artikel kommer aldrig någonsin utredas av en enda ansvarsfull myndighet inom Sveriges gränser. Nu sluter djupa staten upp bakom Andreas och sopar igen spåren. Det borde i fall alla vanliga förnuftiga människor kunna hålla med om.

Ledaren nr 59 – När en VD ljuger bort miljarder. Tjänstemannaansvar, trolöshet mot huvudman – eller landsförräderi?

Magnus Stenlund

Swebbtv-intervju med Peter Rudling:
https://swebbtv.se/videos/watch/43b63743-0ca6-4a4b-b53e-3bf185ea1e3b

Swebbtv-intervju med Karl Hedin och Lars Bern:
https://swebbtv.se/videos/watch/61448dad-6197-44cd-a5b3-95808a205fbc

Ekots Lördagsintervju med Vattenfalls VD Anna Borg. Bli inte avskräckt av programmets längd, hennes lögn (den vi talar om) kommer redan efter en dryg minut:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1603802

Staffan Quist, författare till Klimatnyckeln, ger stöd för det som sägs i Vattenfalls läckta interna rapport, utan att den då var känd:
https://www.di.se/debatt/har-ar-forutsattningarna-for-fortsatt-drift-av-ringhals/?fbclid=IwAR3RaE0YcffV0heGFfAHle0X488xphsUNLJ4WkQ6vFcn1llslWjG2a1GdIc

Studieförbund? Snarare bedrägeri-bankomater

Publicerad 22 feb 2021

Så mycket som 60 procent av skattekronorna till studieförbunden fuskas bort, enligt ny forskning. Det är dags att lägga ner Folkbildningsrådet. 

På Järvafältet i Stockholm blir studieförbunden lurade på miljonbelopp genom påhittade studiecirklar med deltagare som inte finns, rapporterade TV4 i augusti. Bara Studiefrämjandet tvingades stryka nära 300 000 fejkade studietimmar efter en intern genomlysning.

Folkbildningsrådet, den ideella organisationen som av hävd finansierar förbunden med skattemedel, lovade bättring. Man tvingade studieförbunden i Järva att betala tillbaka drygt fem miljoner kronor, införde en övre gräns på 480 studietimmar per person och år, och begärde att förbunden blir bättre på att kontrollera sig själva.

”Krafttagen” är ungefär lika rigorösa som de låter. 

Läs mer>>>